Combining the Prayer due to Rain – 4

Reference: Ramadhaan Sittings (5/23)

Question: What was noticed during Ramadhaan this year is the descending of some rain.Therefore, should the people combine Maghrib with ‘Ishaa? And if they do combine, should they pray taraaweeh ( the night prayer) immediately after that or what should they do?

Response: I think we read a fatwa (Islamic verdict) after Jum’ah prayer, the week before last, from the “Permanent Committee” warning against taking the matter of combining Maghrib with ‘Ishaa or Dhuhr with ‘Asr lightly (i.e., combining with no legitimate reason). They said that there should be no combining because of rain except when the rain wets one’s clothes and there is some sort of hardship. We commented on that and warned against taking this matter lightly, and we still hold that position. However, if the rain is really heavy then combining is permissible. Once the combining is done, then what I think should be done is that the imam should give the congregation options by saying: “Would you like for us to pray taraaweeh now and then we go to our homes or do you want to go home (now) and each one prays at his home; or do you want to (go home and then) come back to the masjid and pray taraaweeh? However, the later (option) is not possible. Why? This is because if they agree to come back, then we say that there is no need to combine the prayers (i.e. Maghrib and ‘Ishaa). Therefore, what we have left is to give them the option of praying taraaweeh after ‘Ishaa or if they  wish they can leave and each one prays at home.

 

المرجع: جلسات رمضانية: (5 / 23)

السؤال: من الملاحظ في شهر رمضان هذه السنة نزول بعض الأمطار فهل يجمع الناس بين صلاة المغرب والعشاء؟ ثم إذا جمعوا فهل يصلون التراويح مباشرة، أم ماذا يصنعون؟

الجواب: أظن أننا تلونا بعد صلاة الجمعة قبل الماضية فتوى من اللجنة الدائمة بالتحذير من التساهل في الجمع بين المغرب والعشاء، أو الظهر والعصر وقالوا: إنه لا يجمع في المطر إلا إذا كان يبل الثياب، وتوجد معه مشقة، وعلقنا على ذلك وحذرنا من التهاون، وما زلنا على هذا، لكن إذا كان المطر حقيقة شديداً؛ فإن الجمع جائز، وإذا انتهى من الجمع فالذي أرى أن يخير الجماعة يقول: هل تحبون أن نصلي التراويح الآن وننصرف إلى البيوت، أو تنصرفوا إلى بيوتكم وكل يصلي في بيته، أو تأتون إلى المسجد ونصلي التراويح لكن هذه ممتنعة، لماذا؟ لأنهم لو قالوا: نعم نأتي للتراويح، قلنا: إذاً لا حاجة إلى الجمع، فما بقي عندنا إلا أن نخيرهم إن شاءوا أقاموا التراويح بعد صلاة العشاء وإن شاءوا انصرفوا وكل يصلي في بيته.

 

- from New York, USA. He is a graduate of the Islaamic University of Madeenah, having graduated from the Faculty of Hadeeth in 2007. He currently resides in Doha, Qatar.

Related posts

Leave a Reply