Rulings Pertaining to Hijrah

Reference: Lessons in the Prophet’s Masjid (Dhul Qa’dah 1426, Tape 3, Side A)

Explaining the hadeeth «And hijrah erases (the sins committed) before it», the Shaykh says:

Hijrah is to migrate from the land of shirk to the land of Islam and its rulings vary.

[THE OBLIGATORY HIJRAH]

If a person residing in the land of kufr doesn’t have the ability to practice his religion and has the ability to migrate to Muslim countries (then hijrah is obligatory upon him). Hence, there are two stipulations:

(1) he’s unable to practice his religion in the land of kufr – so he’s not able to pray, fast, or carry out the obligations of his religion;

(2) he has the ability to migrate to the land of the Muslims.

Ability (to migrate) may pertain to the individual or it may relate to an external matter. It may pertain to the individual in the sense that he’s physically capable of making the migration. It could also relate to an external matter in the sense that he finds an Islaamic country to seek refuge in.

If these two conditions are present, hijrah is obligatory upon him and he must migrate to the land of the Muslims. However, if he doesn’t have the ability to practice his religion but is also incapable of migrating, he is then lawfully pardoned (ma’dhoor) and it is upon him to fear Allaah to the best of his ability.

[THE DESIREABLE HIJRAH]

If one has the ability to practice his religion in the land of the disbelievers, and he’s capable of making hijrah then it is desirable (mustahab) for him to do so even though it is not obligatory.

[WHEN IS IT RECOMMENDED NOT TO MAKE HIJRAH?]

If one has the ability to practice his religion in the land of the disbelievers, and is capable of making hijrah, however his presence in those lands is beneficial to the Muslims by way of teaching them beneficial knowledge and teaching them the sunnah then it is mustahab for him to stay and not to make hijrah.

Thus hijrah is a great, noble action which erases [the sins] that preceded it.

الهجرة

المرجع: الدروس في المسجد النبوي الشريط الثالث، وجه (أ)، ذو القعدة/1426هـ

والهجرة هي الانتقال من بلاد الشرك إلى بلاد الإسلام، ولها أحكام: فإن كان الإنسان في بلد الكفر لا يستطيع أن يقيم دينه ويستطيع أن ينتقل من بلاد الكفر إلى بلاد الإسلام، بقيدين: القيد الأول: أنه لا يستطيع أن يقيم دينه في بلاد الكفر فلا يستطيع أن يصلي ولا يستطيع أن يصوم ولا يستطيع أن يفعل ما يجب عليه في دينه [القيد الثاني:] ويستطيع أن ينتقل إلى بلاد المسلمين. والاستطاعة قد تتعلق بالإنسان وقد تتعلق بأمر خارج. قد تتعلق بالإنسان بأن يكون مستطيعا في بدنه، قادرا على الانتقال. وقد تتعلق بأمر خارج بأن يجد بلدا يأوي إليه من بلاد المسلمين. فإن تحقق هذان الشرطان فالهجرة واجبة عليه، ويجب عليه أن ينتقل إلى بلاد المسلمين. أما إن كان لا يستطيع أن يقيم دينه ولا يستطيع الانتقال فهو معذور وعليه أن يتقي الله ما استطاع. وإن كان يستطيع أن يقيم دينه، ويستطيع الهجرة والانتقال – يستطيع أن يقيم دينه في بلاد الكفار ويستطيع الهجرة والانتقال – فإن المستحب له أن يهاجر وليس بواجب عليه. فإن كان يستطيع أن يقيم دينه في بلاد الكفر ويستطيع أن يهاجر، لكنّ بقاءه فيه مصلحة للمسلمين من جهة تعليمهم السنة، فإن المستحب له أن يبقى وأن لا يهاجر . فالهجرة عمل شريف عظيم تهدم ما كان قبلها

- from Philadelphia, USA. He is a graduate of the Islaamic University of Madeenah, having graduated from the Institute of Arabic Language, the Faculty of Hadeeth, PGDip in Da'wah and Masters in 'Aqeedah; He is currently pursuing his PhD in 'Aqeedah. In addition, he has been appointed by Royal Decree to teach in the Prophet's Masjid in Madeenah.

Related posts

Leave a Reply