Writing the name of the deceased person on a gravestone

Reference: http://www.ferkous.com/site/rep/Be9.php

Question: What is the ruling on placing two gravestones made from cement on the grave; then the name of the deceased person is written on one of them so that his grave is not confused with another grave. May Allaah bless you.

Response: All praise is due to Allaah, Lord of the Worlds. May peace and blessings be upon he whom Allaah sent as a mercy to the Worlds. Upon his family, companions and brothers until the day of judgement. Thereafter:

The base ruling here is that it is not permissible to build upon graves, cement them, write upon them or sit on them. This is due to the Hadeeth:

The Messenger of Allaah (sal allaahu alayhi wa sallam) forbade that the graves should be plastered, sat upon, built upon, added to them or written upon. [1]

Also the hadeeth of Abu Al-Hayyaaj al-Assadi who said, Alee Ibn Abee Taalib (May Allaah be pleased with him) said to me, “Should I not send you upon the instructions that the Messenger of Allaah (sal Allaahu alayhi wa sallam) sent me with?

That you should not leave any image in a house except that you should deface it, nor a raised grave except that you should level it. [2]

Although the people of knowledge forbid all types of writing on the grave, they exempt what is required due to a necessity such as knowing the grave. This is done by merely writing the name of the deceased but not for beautification. This ruling is analogically proven, due to the Prophet (sal Allaahu alayhi wa sallam) placing a stone on the grave of Uthmaan bin Madh’oon. [3]

So this is an exemption from the general prohibition by way of analogy, and this is permissible according to the majority of scholars.

However, this is restricted to the minimal amount of writing by which the deceased will be known, in case it is feared that it will be removed or forgotten. This can be done via writing his name or an identification number but without building upon a grave.

This is in implementing the principle: “whatever is permitted due to a necessity, its allowance is removed when the necessity is removed.”

So this is in the case where a grave cannot be identified by simply placing a stone near it. This is all due to actualising the objective for which the Prophet (sal Allaahu alayhi wa sallam) placed a stone on the grave of ‘Uthmaan ibn Madh’oon (may Allaah be pleased with him), he said:

I know (by it) the grave of my brother and I will bury near it those who die from my family [4]

All Knowledge is with Allaah (the Most High); our last call is that all praise is for Allaah the Lord of the Worlds and may peace and blessings be upon our Prophet Muhammad, his family, companions and brothers until the Day of Judgement.

Footnotes

[1] Narrated by Jaabir; Collected by Muslim, Abu Dawood & an-Nisaa.ee
[2] Narrated by Abul Hayyaaj; Collected by Muslim, Abu Dawood & at-Tirmidhi
[3] Narrated by Anas; Collected by Ibn Maajah
[4] Narrated by al-Matlabb ibn Abdillah: Collected by Abu Dawood

في كتابة اسم الميت على قبره

المرجع: http://www.ferkous.com/site/rep/Be9.php

السؤال: ما حكم وضع حجرين من مادة الإسمنت على القبر، يُكتب على أحدهما اسم المُتوفَّى لتعليم قبره لئلاَّ يشتبه بقبر آخر؟ وبارك الله فيكم.

الجواب: الحمدُ لله ربِّ العالمين، والصلاةُ والسلامُ على من أرسله اللهُ رحمةً للعالمين، وعلى آله وصَحْبِهِ وإخوانه إلى يوم الدين، أمّا بعد:

فالأصلُ أنه لا يجوز بناءُ القبور وتجصيصُها، والكتابةُ عليها، والقعودُ عليها، لما أخرجه مسلمٌ وغيرُه من حديث جابر بن عبد الله رضي الله عنهما قال: (( نَهَى رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ أَنْ يُجَصَّصَ القَبْرُ، وَأَنْ يُقْعَدَ عَلَيْهِ، وَأَنْ يُبْنَى عَلَيْهِ أَوْ يُزَادَ عَلَيْهِ، أَوْ يُكْتَبَ عَلَيْهِ )) [1]

وفي حديث أبي الهياج الأَسْدِيِّ قال:  قَالَ لِي عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ: أَلاَ أَبْعَثُكَ عَلَى مَا بَعَثَنِي عَلَيْهِ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ، ((أَن لاَ تَدَعَ تِمْثَالاً فِي بَيْتٍ إِلاَّ طَمَسْتَهُ، وَلاَ قَبْرًا مُشْرِفًا إِلاَّ سَوَّيْتَهُ)) [2]

هذا، وإن كان أهلُ العلم يكرِّهون الكتابةَ على القبر مُطلقًا إلاّ أنهم يستثنون ما تدعو الحاجة إليه كالتعرّف على القبر بأن يُكتفى بكتابة اسم الميّت لا على سبيل الزخرفة، إلحاقًا قياسيًّا على «وَضْعِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ الحَجَرَ عَلَى قَبْرِ عُثْمَانَ بْنِ مَظْعُونٍ » [3]

وهو من تخصيصِ عمومِ النهي بالقياس وهو جائزٌ عند الجمهور.

غير أنه يُقتصر على أدنى ما يحصل به التعرّف عليه إذا خُشِيَ زوالُه أو نسيانُه سواء بكتابة اسمه فقط أو رقمه العددي من غير الزيادة عليه ببناءٍ أو غيرِه جريًا على قاعدة:« مَا جَازَ لِعُذْرٍ بَطَلَ بِزَوَالِهِ »، وهذا إذا تعذّر تعليمه بحَجَرٍ ونحوِه، كلُّ ذلك سَعْيًا لتحقيق الغاية التي من أجلها وَضَع النبيُّ صَلَّى الله عليه وآله وسلم الحجرَ على قبر عثمان بن مظعون رضي الله عنه وهي قوله: ((أَتَعَلَّمُ بِهَا قَبْرَ أَخِي، وَأَدْفِنُ إِلَيْهِ مَنْ مَاتَ مِنْ أَهْلِي)) [4]

والعلمُ عند الله تعالى، وآخر دعوانا أنِ الحمد لله ربِّ العالمين، وصَلَّى اللهُ على نبيِّنا محمّد، وعلى آله وصحبه وإخوانه إلى يوم الدِّين، وسلّم تسليمًا.

الشيخ محمد علي فركوس الجزائري حفظه الله

الجزائر في: 25 من ذي الحجة 1427ه

الموافق ل: 14 يناير 2007م

هامش

[1] أخرجه مسلم في «الجنائز »: (2245) دون ذكر الكتابة، وأبو داود في «الجنائز »: (3226)، والنسائي في «الجنائز »: (2027)، والحاكم: (1396)، من حديث جابر رضي الله عنه. والحديث مع ذكر الكتابة صححه ابن الملقن في «البدر المنير »: (5/320)، والألباني في «أحكام الجنائز »: (260)

[2] أخرجه مسلم في «الجنائز»: (2243)، وأبو داود في «الجنائز»: (3218)، والترمذي في «الجنائز»: (1049)، والنسائي في «الجنائز»: (2031)، وأحمد: (743)، من حديث علي بن أبي طالب رضي الله عنه

[3] أخرجه ابن ماجه في «الجنائز» باب ما جاء في العلامة في القبر: (1561)، من حديث أنس رضي الله عنه، قال الألباني في «صحيح ابن ماجه» (1/498): «حسن صحيح»

[4] أخرجه أبو داود في «الجنائز»: (3206)، والبيهقي: (6843)، من حديث المطلب بن عبد الله بن حنطب رضي الله عنه. والحديث حسنه ابن الملقن في «البدر المنير»: (2/29)، وابن حجر في «تلخيص الحبير»: (5/229)، والألباني في «السلسلة الصحيحة»: (7/161)

http://www.SalafiEventsUK.com

He is a graduate of the Islaamic University of Madeenah, having graduated from the Institute of Arabic Language, and later the Faculty of Sharee'ah in 2010. He currently resides in Nelson, Lancashire and is the Imam of Masijd Sunnah.

Related posts

Leave a Reply